About Me | 박진아 간략 이력

박진아는 연세대학교 사회학과(학사)와 홍익대학교 대학원 미술사학과(석사)를 전공한 후, 중앙일보사 한국판 ❬Newsweek❭ 誌 제작위원 (1994-97년)과 월간 ❬디자인❭ 국제미술 담당 객원기자 (1996-98년)로 일하며 언론에 입문했습니다.

현대 서양 미술사학 전공 석사 학위을 수여받은 직후, 미국 워싱턴 D.C. 스미소니언 국립 미국 미술관 (Smithsonian American Art Museum and Renwick Gallery, 1998년)에서 미술관 운영 및 ❬조지 캐틀린과 인디언 갤러리❭ 전(2002.9.5~2003.1.20) 기획을 위한 작품 목록화 작업에 참여했습니다,

뉴욕 모마 근대미술관(MoMA- The Museum of Modern Art, New York)(1999년)에서 큐레이터 로버트 스토어(Robert Storr) 지휘 하 ⟪MOMA 2000⟫ 전과 ⟪게르하르트 리히터 회고전(Gerhard Richter Retrospective)⟫ 전(1999년)의 전시기획을 위한 문헌 연구를 보조했고, 이탈리아 베니스 페기 구겐하임 컬렉션 Peggy Guggenheim Collection, Venice)(2000~2001년)에서 갤러리 운영위원으로 활동했습니다.

⟪월간미술⟫, 월간⟪디자인⟫, SK텔레콤 ⟪열린 세상⟫, LG화학 ⟪공간사랑⟫, 세종문화회관 회원지 ⟪문화공간⟫ 등 국내 대기업 및 재단법인 소식지 컨텐츠 제작 및 ⟪노블레스⟫, ⟪CHRONOS⟫, 디자인 ⟪정글⟫, ⟪패션인사이트⟫ 등 사설 매체에 기고한 바 있으며, 현재 ⟪월간미술⟫ 비엔나 통신원(2001년~)/카타르 통신원(2008-2009년)과 ⟪녹색경제신문⟫의 오스트리아/유럽 통신원으로 활동하며 미술, 디자인, 건축, 현대 디지털 문화 및 테크 분야에 걸친 최신 뉴스와 문화를 전하고 있습니다.

저는 해외 미술 매체인 ⟪ artnet.com® ⟫(미국)에 기고 및 ⟪ Contemporary ⟫ Magazine(영국, 2009년 폐간)의 비엔나 에디터로서 영문 기고 및 서적・비즈니스 문서 한영 번역가로서도 활동합니다.

해외서를 한국어로 번역한 ⟪미술과 우상: 우상 숭배, 우상 파괴, 유태인 미술⟫(원저자 : 앤소니 줄리어스, 영국 템즈 앤 허드슨 출판사/조형교육, 2003년)와 ⟪20세기 디자인⟫(원저자: 조나단 M. 우드햄, 영국 옥스포드 대학 미술 시리즈/시공사, 2007년 초판, 2009년 2쇄, 2011년 3쇄, 현재 절판)의 번역을 완성했으며, 2007년 현대 미술 전시회 ⟪24시간 영업⟫展의 전시 기획자로서도 활동했습니다. ⟪24시간 영업⟫ 전시회 24시간 영업 카탈로그/Exhibition Catalogue. 네오룩/Neolook Aviso

박진아는 미술사가, 디자인/건축/문화 컬럼니스트 및 번역가입니다.

이 사이트에 실린 기사 전부는 제가 1999년부터 2024년 현재까지 국내외 각종 미술 및 디자인 관련 매체를 통해서 출판된 글들로 모두 제가 저작권을 소유하고 있으며 매체들과의 동의 하에 재게하는 것임을 밝혀둡니다. 제 글의 일부나 전부를 어떤 형식으로든 재출판 또는 인용하시기 원하시면 출처를 밝혀 주시기 바랍니다.

 

Hi, I am Jina. I am an art historian, writer, and journalist based in Vienna, Austria. I write criticisms and reports on art, design, contemporary culture, and economic news. My work is written primarily for Korean audience for Korean media, but I also occasionally contribute in English language.

I studied sociology (Yonsei University, B.A. graduated in 1994) and art history (Hong-ik University, M.A. graduated in 1998) in Seoul, Korea. I launched my path in journalism as editor at Newsweek Korea (Joongang Ilbo Daily Newspaper; 1994-97) and guest editor at Monthly DESIGN magazine (Design House, Ltd.,1996-98).

I have worked as curatorial intern at the National Museum of American Art & Its Renwick Gallery (Now Smithsonian American Art Museum) in Washington, D.C. (1998), MoMA- The Museum of Modern Art, New York (1999), and Peggy Guggenheim Collection in Venice, Italy (2000~2001). Exhibitions such as ⟪George Catlin and His Indian Gallery⟫ (September 6, 2002 – January 20, 2003 at the Smithsonian American Art Museum), ⟪MOMA2000 – Open Ends⟫ (September 28, 2000–March 4, 2001) and ⟪Gerhard Richter – Forty Years of Painting⟫ (February 14–May 21, 2002) are some of my contributions I had made.

Since 2001 I have regularly contributed news, reports, and reviews on art, design, and culture for a number of magazines and periodicals, including WOLGAN MISOOL Monthly Art MagazineMonthly DESIGN, CHRONOS Korea, and HAUTE (monthly luxury marketing publicaiton).

My columns also appeared on artnet.com (U.S.) [“Pause for Thought – Gwangju Biennale 4″ Review, “Manifesta 2002” Review] and Contemporary magazine (U.K.) [publication permanently closed in 2009].

Gwangju Biennale Guide Quarterly, Cultural Space (Sejong Center for the Performing Arts, Seoul), Noblesse (monthly luxury magazine) , and ARKO Humanities 360° project platform (Arts Council Korea, Korean Ministry of Culture, Sports and Tourism).

For over 10 years, I consulted on content creation and planning – my expertise in European culture and contemporary trends – for Korean conglomerate media organs and government publications, such as SK Telecom, LG Hausys (LG Chemical subsidiary), and Samsung SDI, and Seoul Design Foundation (a cultural initiative by Seoul Metropolitan Government), to name a few.

I translated two English books into Korean language: Idolizing Pictures: Idolatry, Iconoclasm and Jewish Art by Anthony Julius (Thames & Hudson, 2001/ trans. Chohyong Education, 2003) and 20th Century Design by Jonathan M. Woodham (Oxford History of Art Series, Oxford University Press, 1997/ trans.  Sigongsa, 2007). My English translation of a Korean book on K-beauty ⟪K-Beauty: The Truths⟫has been published in 2019 (Knowledge & Common Sense).

I curated ⟪Open 24 Hours⟫, a contemporary group art exhibition which went on view in September 2007 at Chungmu Art Hall in Seoul, South Korea. Contemplated through the eyes of 8 Korean artists, the exhibition examined how the ’24-hour society’ forms daily economic lives of consumers and, in return, feeds the entrepreneurial spirit of the Korean economy . The printed catalogues of this exhibition is available on request, or browse here online.

My most recent columns can be found in WOLGAN MISOOL Monthly Art Magazine (print and online), Design Jungle (online), Green Economy Daily (녹색경제신문, online), and Fashion Insight (print & online).

I can be reached by e-mail. All articles featured on this site have originally appeared in the media mentioned at the bottom of each articles.